Grafisk profil

En grafisk profil är en uppsättning regler och hänvisningar som beskriver hur ett företag eller organisation ska använda sin logotyp, färger, teckensnitt och bildspråk. Med hjälp av en grafisk profil ska människor utan förkunskaper inom grafisk design kunna följa och använda dess hänvisningar och regler för att efterleva den grafiska profilen.

Ditt företags identitet är i hög grad beroende av dess visuella presentation. För att skapa ett starka intryck av företaget och för en högre igenkänningsfaktor skall det finnas en konsekvent användning av grafiska element och hänvisningar.

Ett företag som sköter om sin grafiska profil, sitt yttre uppfattas oftast som mer trovärdig och kompetent. Ytterst få har råd att ignorera i sin företagspresentation för omvärlden.

Idag möter vi fler och fler visuella intryck vilket även ställer ett högre krav på ditt företags identitet. Att inte sköta om sitt företags identitet genom att sätta upp regler och hänvisningar för hur företaget får synas utåt kan bringa stor skada och uppfattas lätt som oseriöst och slarvigt.

Genom att använda den grafiska profilen på sin webbplats behåller man enhetligheten från övriga trycksaker. Den har även som syfte att fungera som företagets ”ansikte utåt” gällande text och bild.

Logotyp

Logotypen är en väldigt viktig del av ditt företag. En logotyp blir ”ansiktet utåt”, företagets varumärke och kännetecken. Din omgivning kommer att granska och värdera hela ditt företag när de identifierar dig genom din logotyp. Kommande material som exempelvis trycksaker i form av profilkläder, färgschema eller webbplats kommer att baseras på din logotyp och diktera företagets kännetecken. Därför är det viktigt att tänka smart och investera rätt.

Klicka här för att läsa mer om vikten av en professionell logotyp

Låter det intressant?

Kontakta oss för att diskutera ert behov och hur vi kan hjälpa just er. Ring oss på 0150 – 66 26 00 eller e-posta info@forss.se

Jag vill bli kontaktad

    Skrolla till toppen