Logotyp

Varför ska jag investera i en professionell logotyp när det finns företag som producera en för några hundralappar?
Idag är konkurrensen väldigt hård när det gäller att utmärka sitt varumärke. För varje dag möts vi människor av fler och fler visuella intryck. Det är inte ovanligt att vi får frågan om vi anser att man behöver en logotyp. Är den så viktig?

En logotyp, vad är det för något?

För att förstå vikten av en logotyp så behöver vi först reda ut vad det är för något. Kärt barn har många namn och ibland använder men det engelska namnet logotype eller logo. Och i folkmun används ofta ordet logga.

En logotyp är ett företags eller varumärkets identitet. Ofta består en logotyp av ett framtaget typsnitt, färger och form eller symboler som dels säger något om ditt företag men som ändå skiljer dig från dina konkurrenter. Logotypen är den del av ditt företag som många kommer att stöta på först, innan de ens hunnit tagit kontakt med ert företag. Logotypen kommer att ge företaget en igenkänningsfaktor och genom den kommer ni att bli granskade av omgivningen.

Det finns flera välkända logotyper världen över som exempelvis Coca-Cola, Apple, och OS ringarna. Eller våra stora svenska företag och varumärken som IKEA, ICA eller Volvo. Om du funderar på företagsnamnen så kan du säkert visualisera deras logotyper utan problem.

Logotypens syfte och egenskaper

Logotypen skall inte bara vara ”snygg”, det är mer avancerat än så. Logotypen skall säga något om er verksamhet, era kärnvärden. Logotypen kommer att bli ert ”ansikte utåt” och kommer att granskas av er omgivning för bedömningen om ni är ett seriöst och kompetent företag som de vill anlita.
En logotyp skall lätt kännas igen, inspirera och ge förtroende till betraktaren. Den kan även innehålla budskap som exempelvis FedEx logotyp. Ta en närmare titt på den logotypen mellan bokstäverna d och x. Precis som med FedEx logotyp så behöver inte budskapet vara talande utan skapar ett undermedvetet budskap hos betraktaren.

Så skapas en logotyp

Att ta arbeta fram en logotyp är inte alltid så enkelt som man kanske kan tro. Oftast samlar grafikern in material och information om kunden, speciella önskemål om färger eller andra funderingar. Grafikern tittar även på hur marknaden och branschen ser ut och vilken målgrupp logotypen främst kommer att vända sig till.

Utifrån all insamlad data påbörjar sedan grafikern att skissa på olika koncept. De jämför sedan dessa mot varandra, utvärderar, skissar om. Man testar även logotypen mot olika bakgrunder för att se att alla element fungerar i rätt färger. I dialog med kunden godkänns sedan logotypen. Att hitta rätt i utformningen av en logotyp kan gå snabbt och bli klar väldigt fort men det kan ibland även ta tid innan grafiker och kund hittar rätt.

Hur ser en riktigt bra logotyp ut?

Det finns inget facit för exakt hur den skall se ut men det finns några saker som utmärker en bra logotyp. Den skall vara enkel att känna igen, tidlös och säga något om just ditt företag. Samtidigt behöver inte logotypen innehålla en symbol eller bild på ett hus bara för att ni arbetar med fastigheter. Det finns även här flera tydliga exempel som Volvo har inte en bil i sin logotyp och Ericsson har inga telefoner i sin. Det viktiga är att logotypen ger rätt intryck till betraktaren om ditt företag.
Det finns några saker som framgångsrika logotyper och varumärken har gemensamt. Nedan finns det fem ord som beskriver en bra logotyp.

Enkelhet

Logotyper är med fördel väldigt enkla i sin utformning. Det gör att de blir lättare att komma ihåg och en riktigt bra logotyp behöver inte vara komplicerad i sin utformning. Exempelvis Viking lines logotyp som dessutom gjordes om för ett antal år sedan. Den är så enkel och välkänd att den nya logotypen inte ens beskrev företagsnamnet i sin helhet.

Unik

En logotyp för ert företag måste tas fram just för ert företag. En billig logotyp som en bekant ritat upp ger inte alltid intrycket av ert företags kärnvärden. Att kopiera någon annan logotyp är inte heller bra av flera orsaker. Du vill sticka ut med din logotyp så att du syns bra i konkurrens med konkurrenterna.

Tidlös

Förhoppningsvis så kommer ert företag att drivas i år framåt och logotypen kommer att följa er på resan. Därför är det bra om logotypen är så pass tidlös att det inte krävs en ny logotyp efter 5 år. En bra logotyp är fortfarande aktuell efter 20-30 år.

Mångsidig

Logotypen kommer att användas på flera olika typer av medier. Därför är det bra om det finns en mångsidighet i logotypen. Den kommer att kunna pryda profilkläder, bilar, annonser, skyltning och skalas dessutom upp i olika storlekar. Därför måste en bra logotyp vara högupplöst i ett vektorformat, annars tenderar logotypen att bli suddig vid förstoringar vilket inte inger ett seriöst intryck.

Relevant

Det är viktigt att er logotyp speglar er verksamhet och är relevant för betraktarna. Ett hårt och sterilt typsnitt hade inte fungerat bra att använda på leksaker avsedda för småbarn likväl som ett lekfullt typsnitt inte hade fungerat bra på en förpackning medicin för vuxna. Det skapar ett oseriöst och misstro för företaget och produkten.

Logotyp, en smart investering

Det är viktigt att tänka till från början och investera rätt när det kommer till en logotyp. En investering i en professionell logotyp som kommer att bli en stor del av ditt företag och som kommer att följa med företaget under många år framöver. En enkel logotyp som du själv ritat i Word eller som din grannes barn slängt ihop kan faktiskt förstöra din trovärdighet och bidra till ditt företags dåliga intäkter.

Jag vill bli kontaktad

    Jag samtycker till behandlingen av uppgifterna läs vår dataskyddspolicy

      Jag samtycker till behandlingen av uppgifterna läs vår dataskyddspolicy

      Skrolla till toppen