Sökord

De flesta vill såklart hamna högt upp i sökresultaten men hur tar man sig egentligen dit? Det finns ingen quick fix, men min förhoppning är att du med hjälp av mina tips tar dig en bit på vägen.

Fyra tips som hjälper dig att välja rätt sökfraser för att bli mer relevant

Sökmotoroptimering en färskvara och ett långsiktigt arbete som man behöver jobba med över tid. Hur man syns på Google styrs av flera aspekter som exempelvis hur konkurrenterna arbetar, hur webbplatsen är uppbyggd, om den är mobilanpassad och hur relevant Google anser att din sida är jämfört med personens sökning.

När din webbplats lanseras så indexeras webbplatsen av Google och efter det börjar du sakta men säker ta positioner i sökmotorn. Dock betyder inte detta att du per automatik får position ett för den sökfras du önskar synas på. Det här kan innebära att du får topplaceringar på vissa sökfraser, men sämre placeringar på andra sökfraser, beroende på hur relevant sökfrasen är jämfört med sökningen.

Vad är en sökfras eller ett sökord?

Vad betyder detta och vad är det för något? Jo, en sökfras eller sökord är en fras eller ett ord som du vill rankas högt i de sökningar dina besökare gör på Google. När dina potentiella kunder söker på något så vill du som företagare synas bra vilket betyder att synas på de tio första resultaten i Google, sida ett.
Nästan 85 % av klicken sker på de fem första träffarna i listan. Det betyder att om ditt företag inte är med där så går du med stor sannolikhet miste om möjliga affärer.

Jag tänkte därför ge några tips till dig i jakten på högre positioner.

Men jag har ju en restaurang, räcker det inte att skiva in ”mat”?
Nej tyvärr är det inte så enkelt. Tänk hur många restauranger det finns i Sverige, och alla vill synas på ordet ”mat” det fungerar inte. För att både sticka ut, och skaffa dig rätt typ av besökare till din hemsida så behöver du välja smarta och relevanta sökfraser och sökord.

Om jag exempelvis bor i Katrineholm och är i behov av en takläggare så hade min sökning på Google troligtvis varit ”takläggare i katrineholm”. Jag förväntar mig då att Google presenterar den mest relevanta hemsidan för min sökning på position ett, så jag slipper lägga tid och energi på att leta. Google kommer därför inte att visa mig en målare i Jönköping som nummer ett, då det inte är relevant för mig.

1. Välj smarta och relevanta sökfraser

När vi människor söker efter en produkt eller tjänst så förväntar vi oss relevanta svar. Sätt dig därför in i dina kunders position och fundera på vad deras sökningar kan vara för att hitta just det du erbjuder.

Välj sökfraser som är relevanta till:

  1. Webbplatsens innehåll.
  2. Produkter och tjänster som du är konkurrenskraftig på.
  3. Ditt mål med hemsidan. Exempelvis: Om målet med hemsidan är att dina besökare skall boka en resa till Stockholm, så använd hellre ”boka resa till Stockholm” än ”Stockholm” eller ”fakta om Stockholm”. Det är mer relevant för besökaren.

2. Specificera dina sökfraser

Om vi åter tar upp takläggaren så är han ju inte bara en takläggare. Han är ju verksam inom ett geografiskt område, en kategori eller kanske även en egen målgrupp? Om nu takläggaren bedriver sin verksamhet i Katrineholm, är det då relevant att synas på takläggare i Luleå? Nej, troligtvis inte. Däremot kommer det att vara väldigt relevant för de som söker takläggare i eller i närheten av Katrineholm. Vad kan dina potentiella kunder söka på, var mer specifik och få fler relevanta besökare.

Ett tips för att ta reda på vad folk söker på är att börja skriva in en del av sökfrasen på Google, då föreslår Google vanligt förekommande sökningar. Googles förslag kan ge dig idéer på vad folk söker på som är relaterat till ditt sökord.

3. Hur gör konkurrenterna?

Det är inte så svårt att avgöra om ett sökord har för mycket konkurrens. Öppna en webbläsare du inte alltid använder, till exempel Chrome om du vanligtvis använder Firefox. Google lär sig ditt mönster och anpassar träffarna i dina sökningar, därför kan byte av webbläsare vara bra för dig vilket annars kan ge missvisande resultat. Besök Google och sök på en sökfras du vill synas på. Om de översta 10 träffarna är välkända, stora företag är det troligtvis lönlöst att försöka konkurrera på just det sökordet. Tänk på att dessa företag lägger väldigt stora pengar och arbete på att sökmotoroptimera sina hemsidor för just det sökordet. Detta har de dessutom gjort under en lång tid vilket gör att det blir extremt svårt för dig att konkurrera ut.

4. Var smart och realistisk

Var realistisk när du väljer sökfraser och sökord som du vill satsa på. Vilka sökfraser har du stor chans att rankas högt på? Vilka är mest relevanta för dig och dina besökare? Att jobba med sin ranking på Google kan man lägga hur mycket tid, arbete och pengar på som helst, så se till att välja ut de som ger dig störst nytta och som är lönsamma för ditt företag.

Tänk på att den viktigaste faktorn till hur du syns är innehållet på din webbplats. Därför är det viktigt att du löpande förändrar din webbplats med relevant innehåll vilket även bidrar till att du kommer att synas på sökfraser du själv inte ens tänkt på.

Lycka till med dina sökfraser och sökord.

Jag vill bli kontaktad

    Jag samtycker till behandlingen av uppgifterna läs vår dataskyddspolicy

      Jag samtycker till behandlingen av uppgifterna läs vår dataskyddspolicy

      Skrolla till toppen